sobota, 9 lutego 2019

Programowanie - Tydzień 1




1

    Maya to program do tworzenia obiektów 3D, które możemy wykorzystać w dalszej pracy nad np. grami. Wbrew pozorom nie jest to program skomplikowany i trudny do obsługi. W pierwszym dniu nauczyliśmy się podstaw tworzenia brył i modelowania/edytowania ich.
    Po uruchomieniu programu Maya pojawia się bogaty interfejs. Nie należy się jednak zniechęcać i obawiać gdyż wszystko można bez problemu zrozumieć. W lewym górnym rogu 6 głównych brył, które poznaliśmy pierwszego dnia. Po wybraniu jednej z nich pojawia się ona na środku obszaru roboczego. Pierwszym skrótem klawiszowym, którego się nauczyliśmy było"W", dzięki któremu mogliśmy przesuwać figurę strzałkami w różnych kierunkach. Jest to tak zwany "safe place", w którym nie możemy nie chcący zniekształcić naszego obiektu. Drugim natomiast było "E", które służy do obracania bryły w każdym kierunku i pod różnymi kątami. Ostatni skrót to "R". Pozwala on na dowolne rozciąganie obiektu wzdłuż, wszerz oraz skalowanie. Manewrujemy kamerą za pomocą klawisza alt i przycisków myszy (alt+scroll, alt+prawy/lewy przycisk myszy). Jednak nie wolno zapomnieć o najważniejszych skrótach ctrl+z oraz ctrl+s, ponieważ Maya bardzo lubi się zawieszać
    Gdy naciśniemy na bryłę i użyjemy prawego przycisku myszy pojawiają nam się opcje "Face", "Vertex", "Object mode", "Edge", "UV" oraz kilka innych. My jednak skupimy się na czterech podstaowych. Vertex to rozciągnięcie kątów, Edge - edytowanie krawędzi, Face - korygowanie ścian bryły.
    Następną opcją jest "combine", służy do grupowania obiektów. Zaraz obok znajduje się funkcja rozdzielenia ich. Symbolizują je dwie płytki w tym samym kolorze otoczone okręgiem.
    Naszym pierwszym zadaniem, które otrzymaliśmy to zaprojektowanie pokoju. Wszyscy wykazali się niesamowitą kreatywnością i zrobili ogromny postęp, choć kilka godzin temu nie wiedzieliśmy nic o tym programie.


Każdy był zadowolony ze swojego projektu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz